Hoogbegaafde kinderen hebben sterke schouders. De wijze waarop zij de wereld om zich heen bezien, ervaren en uitdenken in onderlinge relaties is intens en vaak met veel emotie omlijst. Het communiceren van deze intense belevingen naar anderen blijkt in het dagelijks leven heel ingewikkeld. De meeste mensen kunnen deze ervaringen niet spiegelen. Sterker nog; het kan anderen beangstigen en afstoten om in contact te gaan.
Kun je je voorstellen wat dit betekent voor veel hoogbegaafde kinderen? Negatieve sociale ervaringen zetten de rem op gevoel van zelfvertrouwen en natuurlijke nieuwsgierigheid naar de ander. Het beperkt de emotionele vrijheid. Kortom de kern komt onder druk te staan en dit heeft grote invloed op het welbevinden. Het vinden en bieden van de juiste cognitieve aansluiting staat hiermee onder hoogspanning.
Tijdens het begeleiden van hoogbegaafde kinderen staat altijd het kind centraal. Ik werk kindvolgend, waarbij het eerste belang is dat een kind zich vertrouwd kan voelen binnen de praktijk. Dit vraagt om een individuele afstemming ofwel maatwerk in begeleiding, zonder vaste consulttijd, zonder vaststaand programma. We werken aan individuele doelen die worden toegespitst op herstel van de kernwaarden en cognitieve aansluiting op diverse leergebieden zodra het kind hieraan toe is. Psycho-educatie op het gebied van hoogbegaafdheid wordt individueel afgestemd en geïntegreerd aangeboden waar dit nodig is.